माह का प्रादर्श श्रृंखला – EXHIBIT OF THE MONTH- December 2020

माह का प्रादर्श श्रृंखला – EXHIBIT OF THE MONTH- December 2020

इंदिरा गांधी राष्ट्रीय मानव संग्रहालय भोपाल में दर्शको के मध्य लोकप्रिय श्रृंखला माह का प्रादर्श  लॉक डाउन के बाद कोविड-19 के संपूर्ण नियमों का पालन करते हुए दर्शको के अवलोकन के लिए आज से पुनः खोली जा रही है। इसका उदघाटन भोपाल के गुजराती समाज के उपाध्यक्ष श्री मनोज झा  एवं  सचिव श्री हेमंत वोरा के द्वारा संयुक्‍त रूप से गरिमामय उपस्थित में किया गया।

       इस प्रादर्श का संकलन श्री रोकश भट्ट सहायक क्‍यूरेटर द्वारा वर्ष 2008 में किया था इसके बारे मे उन्‍होंने बताया कि भम्पा पीतल का एक पारंपरिक पात्र है जिसका इस्तेमाल चाय बनाने के लिए पानी को उबालने के लिए किया जाता है। बर्तन का आकार समोवर से बहुत मिलता जुलता है जोकि रूस, मध्य, पूर्वी और दक्षिण-पूर्वी यूरोप और मध्य पूर्व के कुछ देशों में उपयोग किया जाता है। भारत में यह ज्यादातर  गुजरात के सौराष्ट्र क्षेत्र, कश्मीर  एवं लद्दाख में उपयोग किया जाता है। कभी-कभी भम्पा के गोलाकार मुँह का इस्तेमाल भरे हुए चाय के बर्तन को रखकर गर्म करने के लिए किया जाता है। कई बार चाय की केतली को लम्बे समय तक गरम रखने के लिए भी उसके ऊपर रखा जाता है।

भम्पा धातु का एक कलश है, जो एक वर्गाकार आधार पर  स्थित सहायक पैरों द्वारा जुड़ा हुआ है। कलश से आधार तक के हिस्से को गर्दन कहा जाता है, जो आमतौर पर कलश की तुलना में अधिक  संकरा होता है। आग को जलाये  रखने के लिए हवा आने की सुविधा के लिए इसके ऊपरी हिस्से पर एक छिद्र होता है। राखदानी गर्दन और आधार के बीच स्थित है  उपयोग के बाद राख को आसानी से हटाया जा सकता है। कलश के दोनों तरफ हत्थे स्थित हैं जो आमतौर पर घुमावदार धातु की प्लेट से बने होते हैं और जिनका उपयोग भम्पा को एक स्थान से दूसरे स्थान पर ले जाने के लिए के लिए किया जाता है। अन्य बर्तन में पानी को निकालने के लिए पात्र के सामने एक नलकी लगाई गयी  है। एक गोलाकार प्लेट, जो ढक्कन के रूप में उपयोग की जाती है उसे पात्र के ऊपरी भाग में रखा जाता है । ढक्कन का उपयोग कलश के अंदर पानी डालने के लिए किया जाता है और बाद में बंद कर दिया जाता है ताकि पानी की भाप बाहर न आ सके। प्लेट को बंद करने के लिए एक छोटी गोलाकार घुंडी लगी हुई है ।  

ऐसा माना जाता है कि इस तरह के पीतल के बर्तन में उबला हुआ पानी स्वास्थ्यवर्धक होता है। इसका उपयोग विभिन्न अवसरों और समारोहों में चाय तैयार करने के लिए किया जाता है। इसे दुल्हन के साथ ससुराल ले जाने वाली वस्तु के रूप में दिया  जाता है। इसके ऊपर पत्तियां और ज्यामितीय डिजाइनें उकेरी गयी हैं। कश्मीरी  समोवर और लद्दाखी भम्पा सुंदर रूपांकनों और सुलेख के साथ-साथ आकार-प्रकार  में भी काफी भिन्नता दर्शाते हैं, हालांकि यह सभी काढ़ा बनाने, उबालने और चाय परोसने के लिये ही उपयोग किये जाते हैं। यह हमेशा मुख्य  मेज पर आकर्षण का केंद्र होते हैं।

The Indira Gandhi Rashtriya Manav Sangrahalaya, Bhopal, After lock down following the entire rules of Covid-19  popular series among  the audience ‘Exhibits of the month’, has been re-opened today for visitors. It was jointly inaugurated by Vice President of Gujarati Samaj, Bhopal Shri Manoj Jha, and Secretary, Mr. Hemant Vora in the presence of visitors.

This exhibition was compiled by Mr. Rakash Bhatt, Assistant Curator in the year 2008, he said that Bhumpa is a traditional brass container used to boil water for tea. The shape of the utensil is very much in resemblance to ‘samovar’ popularly used in Russia, and in some parts of Central, Eastern and South-Eastern Europe and the Middle East countries. In India it is mostly used in Saurashtra region of Gujarat and in Kashmir and Laddakh.  Sometimes the circular mouth of the Bhumpa is used to hold and heat a tea pot filled with tea concentrate. Many a times the tea pot is set atop to keep warm.

Bhumpa is a metal urn rest on a square base attached with supporting legs. The transition from the urn to the base is called the neck, which is typically more narrow than the urn. It has perforations on it’s upper  part to facilitate air to pass and maintain the combustion process. The ash-pit is located between the neck and the base so that ash can be easily removed after use. Handles are located on the sides of the urn. They are usually curved metal plates used to facilitate the transfer of the Bhumpa from one place to another. The faucet is attached on the front of the urn to collect the boiled water in other utensil. A circular plate is used as a lid and is placed on the top part of the body. The lid is used to pour water inside the urn and closed afterwards so that steam remains inside. A small hemispherical knob is there to fasten the plate.

It is a common belief that water boiled in this kind of brass utensil are good for health. It is used in different occasions and ceremonies for preparing tea. It is considered as an item for every bride to take to the in laws house. It is mostly engraved with leaves and geometric designs. The kashmiri samovar and ladakhi bhumpa are quite different in shape and size with beautiful motifs and calligraphy though fulfil the same purpose to brew, boil and serve tea. It has always been a centre of attraction on the serving table.

Month December, 2020

Pitna” A Traditional Musical Instrument
Area: Baiga chak, Dindori, Madhya Pradesh
Community: Baiga Tribe
Acc. No- 2013.432

Introduction

          “Pitna” is a traditional musical instrument made of clay shell and leather mounted on it. It is a prominent instrument of the Baiga tribe included in the list of Particularly Vulnerable Tribal Groups. The eastern Satpura hill ranges are the original habitat of the Baiga tribe. Their dance and music give them the courage to live life in difficult conditions. They dance with the rhythm and beats of the various musical instruments on the occasions of various festivals. Three musical instruments, Pitna, Tari and Timki are collectively called as Nagada. Pitna is one of these musical instruments.

Instrument manufacturing  process  and functioning

Gharang is prepared with clay by the Kumhar community by soaking in water for about four to five days. With the help of the potter’s wheel, a hemisphere shaped shell is prepared and dried in the sun light. A hole is made at the bottom of the Gharang. Then it is backed in a furnace along with other pots. Chhaoni with a thin leather cords called Sarden is tightened on the upper part of Gharang by the Sahis and Ghasia community.

A coating of the mixture of saal glue and castor oil is applied to the inner surface of the leather to get a good sound of beat and resonance. It is prepared by heating Castor oil with gum extracted from Saal tree. The molten glue is then spread on the inner surface of the leather membrane through a hole located at the bottom part of shell. After getting dried this coating helps to create a puffy and banging sound and at the same time also prevents the leather from moisture and mould. A spiral structure made of bamboo called Gidi is constructed by Dhulia community to keep the Pitna. Pitna is simultaneously played with Tari instrument by beating with two wooden sticks.

Geographical Distribution  

The Baiga tribe lives mainly in the state of Madhya Pradesh, Chhattisgarh, Jharkhand and Uttar Pradesh. In Mandla, Dindori and Balaghat districts of Madhya Pradesh and in Bilaspur , Kabirdham and Surguja district of Chhattisgarh, they have comparatively higher population density. Along with this they are also spread in smaller groups in Shahdol, Anuppur, Jabalpur, Sidhi, Satna and Rewa District of Madhya Pradesh and Mirzapur and Sonbhadra District of Uttar Pradesh.

Cultural Importance

Nagadas have a special significance in the life of Baiga Tribe. “Pitna” is the important musical instrument of the Nagada group to instrument. This musical instrument is played with the other associated instruments namely Tari and Timki on the occasion of birth and marriage ritual and festivals etc. When the infant becomes about two and half month and six month old the Chhatti and Naming Ceremonies are organised respectively and Nagadas are played.  Three to four pairs of Nagadas are played on different occasion of Marriage ceremony like Tel, Haldi, Mandwa, Bandhaw, Bhanwar, Teeka, Nichhawar, Parghoni and Bidai. (At the beginning) the Baiga, offer Mahua and pay respect by bowing down in front of Nagadas.