मावली माता मंदिर-Maoli Mata temple

माडिया -मावली माता मंदिर

जिलाः बस्तर (दक्षिण)

राज्यः छत्तीसगढ

संकलन वर्ष : 1988

माडिया धान उगाने वाला एक स्‍थायी कृषक समूह है। जो अपनी खाद्य आपूर्ति की कमी को कभी कभी मत्‍सयाखेर और शिकार से पूरी करते है। माडियाओं के बीच जीवन जीने और उससे भी ऊपर एक कृषकीय प्रक्रिया की जरूरतें के लिये युगो प्राकृतिक पर्यावरण (पहाड़, जंगल, पशु, नदियां, बीमारियां) के साथ उनके संवाद द्वारा एक विस्‍तृत धार्मिक विश्‍वास व्‍यवस्‍था है। उनके परस्‍पर संबंधित (नातेदार) कई देवी-देवता है। एक खास देवी/देवता की वार्षिक पूजा/आराधना निश्चित कृषि और सामाजिक उद्देश्‍यों को ध्‍यान में रख कर ही जाती है। पूजन एक वंशानुगत पुजारी जो अनुष्‍ठान विधि और देवता की माँग को बेहतर जानता है के नेतृत्‍व में सम्‍पन्‍न होती है। प्रदर्शनी में माडिया विश्‍वास व्‍यवस्‍था से संबंधित दो प्रादर्श प्रस्‍तुत है ।

पत्‍थर की किरचों की धाजन युक्‍त बाहरी कुटिया एक उर्घ्‍व पत्‍थर की फर्शी पर छत के लकड़ी के फ्रेम को सहारा देते हुए खड़ी है। नक्‍काशीदार आकृतियों से इसकी सजावट स्‍वय भक्‍तों द्वारा की गयी है। इसके भतर एक लम्‍बवत् स्‍तम्‍भ में भैरव देव है। मिट्टी की दीवार वाली भीरती कुटिया में तत्‍कालीन बस्‍तर राज घराने की कुल देवी दंतेश्‍वरी का ही एक रूप ईष्‍टदेवी माओली है। ग्राम देवी मुक्‍ताकाश में एक त्रिकोणीय पत्‍थर में विराजमान है। बागड़ के बाहर छप्‍पर दार कुटिया में कुल देवता (आंगादेश) है।

Maria– Maoli Mata temple

Dist.: Bastar (South)

State: Chattisgarh

Year of collection: 1988

The Maria are a settled, paddy-growing population which supplements short falls in food supply by occasional fishing and hunting. The communal hunting before sowing operation in summers is, however, a ritual requirement.

The Marias possess an elaborate system of religious beliefs, shaped through ages by their interaction with natural environment (hills, forests and its animals, rivers, diseases) for survival and above all, by the needs of an agricultural procedure. They have numerous gods and goddesses related with each other by kinship. In an annual propitiation ceremony of a particular deity held with definite agricultural and social purposes in view. Ceremonies and conducted under the leadership of a hereditary priest who knows ritual procedures and demands of a deity better than all.

Two exhibit-complexes related to Maria belief-system are presented in the exhibition.

Maoli Mata cho gudi is a shrine of Maoli-Mata replicated in same size and form as one situated in Matnar village near Chitrakot water falls in Bastar. It consistas of two huts. The outer chip stone roofed hut is erected on stone-slabs as uprights supporting an intricate wooden frame work of roof. It is decorated with carved figures of the devotees themselves. It enhoueses bhairam god in a vertical post. The inner mud-walled hut enhouses maoli, the presiding deity, a form of danteswari the chief goddess of earstwhile Bastar Raj. The village-deity is seated in a triangular stone housing in open. Another thatched hut outside the fence is housed by the clan god.

The abode of spirits, situated about 300 steps away from shrine towards the south features menhires erected at burial place for the spirits of the dead to live in peace and memorial pillers erected by marias in the honour of important departed personalities of the village.